• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 10 از 173

    جُستار: فلسطین

    Hybrid View

    1. #1
      سخنور یکم
      Points: 18,513, Level: 86
      Level completed: 33%, Points required for next Level: 337
      Overall activity: 6.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      کنجکاو
       
      سارا آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Jun 2015
      ماندگاه
      زیر آسمان خدا
      نوشته ها
      695
      جُستارها
      19
      امتیازها
      18,513
      رنک
      86
      Post Thanks / Like
      سپاس
      288
      از ایشان 325 بار در 277 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      14 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      بنده مخالف این هستم که بگوییم از دم یهودیان بد هستند و این قوم فلانند و بهمانند ، چون بنده از این قوم افرادی را می شناسم که یک تار مویشان به صدها مسلمان می ارزد! اصلا این عاقلانه نیست که در مورد مسائل بطور مطلق صحبت کنیم مثلا اینکه بگوییم" آمریکا شیطان بزرگ است " این یک گزاره از بیخ غلط است چون بطور مطلق انگاشته شده است و در مقابل این طور استنباط می شود که طرف مقابل هم حتماً فرشته ی مقرب است!!! همه چیز در این دنیا نسبی است و مطلقی نیست. بقول حضرت مولانا :
      پس بد مطلق نباشــد در جهـــان
      بد به نسبـــت باشد این را هم بــدان
      در زمانه هیچ زهر و قند نیســت
      کـــه یکی را پا، دگر را بنـــد نیست
      زهر مار، آن مار را باشد حیـات
      نسبتش با آدمی باشــــــــد ممــــات
      خلق آبی را بود دریــا چـــو باغ
      خلق خاکی را بود آن، مرگ و داغ
      هم چنین برمی شمر ای مردکار!
      نسبت این، از یکی کس تا هزار

      مولانا در فیه ما فیه نیز این مسئله را مطرح که در عالم، بنما کدام بد است که در ضمن آن نیکی نیست و کدام نیکی است که ضمن آن بدی نیست؟ این نسبی دیدن شر به معنای انکار شرور یا پرهیز از مواجهه با واقعیت نیست، بلکه کوششی است برای دیدن هستی از منظری فراتر از نیازها و علایق شخصی و فردی. برای کسی که خودش را محور هستی می شمارد و هیچ توجهی به دیگران ندارد، هر اتفاقی که نپسندد شر مطلق خواهد بود، اما برای انسانی که از بند خود پرستی بدر آمده باشد، نسبیت شرور امری واقعی و آشکار است.
      برای یافتن حقیقت باید تعصب و کینه و دوستی و ..کنار گذاشت و بی طرفانه به جستجویش رفت! بقول ارسطو حق بالاتر از دوستی با افلاطون است!
      ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم


      جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم


      عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است

      کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم



      رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم

      سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم


      شاه اگر جرعه رندان نه به حرمت نوشد

      التفاتش به می صاف مروق نکنیم


      خوش برانیم جهان در نظر راهروان

      فکر اسب سیه و زین مغرق نکنیم


      آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند

      تکیه آن به که بر این بحر معلق نکنیم


      گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید

      گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم


      حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او


      ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم



      ویرایش از سوی سارا : 08-05-2015 در ساعت 06:58 PM






    2. یک کاربر برای این پست سودمند از سارا گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      مرزبان (08-05-2015)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •