• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 10 از 83

    جُستار: مهران مدیری

    Hybrid View

    1. #1
      دفترچه نویس
      Points: 186,080, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.9%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Activity Award
      A Believer
       
      Empty
       
      Ouroboros آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Dec 2010
      نوشته ها
      3,484
      جُستارها
      55
      امتیازها
      186,080
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      3,212
      از ایشان 10,931 بار در 3,331 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      53 Post(s)
      Tagged
      1 Thread(s)
      من برخلاف تمام دوستان مهران مدیری را هنرمند و یا خلاق نمی یابم! ما اصولا دو نوع طنز در سینما/تئاتر/تلویزیون داریم، یکی طنز موقعیت و دیگری طنز کلامی. هر ازگاهی اشخاصی پیدا می شوند که ترکیبی خلاقانه از هر دو را ارائه می دهند، مانند پیتر سلر، بازیگر و کمدین شهیر انگلیسی. این کار مستلزم دارا بودن استعدادی فوق العاده بالا در هماهنگی عناصر گوناگون این دو ژانر و پرداخت ِ موازی آنهاست، و هرکسی نمی تواند از عهده ی ِ آن بربیاید. از جمله کسانی که در این تلاش شکست خورده اند، یکی مهران مدیری ست. فرهنگ ِ ما ایرانیان بطور کلی فرهنگی شفاهی ست، و طنز ما نقطه ی ِ اوج این مشخصه محسوب می شود. در طنز فارسی هرگز طنز موقعیت معنا و وجود نداشته، ذهنیت ایرانی آن را خسته کننده، کسالت بار و فاقد شوک کافی برای خنداندن می داند. مهران مدیری در عرصه ی ِ طنز کلامی شخصی نسبتا قابل تحمل و فوق العاده معمولی بود، وقتی در عرصه ای فعالیت می کنی که صدها جک و لطیفه و شعر و نثر توسط اشخاصی نخبه در چند قرن پرداخته شده، جای ِ زیادی برای مانور باقی نمی ماند. او با درک ِ این نکته، برای ایجاد نوآوری از نقطه چین به بعد دائما تلاش کرد روش خود را از دیالوگ ِ صرف، به طنز موقعیت منتقل بکند. وانگهی نتوانست، نتیجه نوعی نمایش کمیک از جوکهای طولانی و خسته کننده برای دقایق بی شمار و سرسام آوری شد که اغلب بسیار بیش از پتانسیل خود پرداخته شده بودند(شبهای بربره واقعا نمودی تمام عیار از دست و پا زدنی دائمی در یک دایره ی ِ بسته بود). جهش از لوکیشینهای محدود و شخصیتهای ذاتا کمیک به «موقعیت ِ خنده آور» از آنجاکه شکست خورده، کاملا نادیده گرفته شد، در کارهای بعدی(مرد هزار چهره)بازگشتی دوباره به همان طنز کلامی را شاهد هستیم. سوالی که از طرفداران او باید پرسید اینست «نوآوری او در کجاست؟».

      جوک جدید ساختن «نوآوری» محسوب نمی شود، و خنداندن مردم با لودگی و مسخرگی «هنر» نیست. اینکه شما صرفا او را خنده دار می شمارید، به این معنا نیست که او «هنرمند» یا «طنزپرداز» خوبی ست. او به هیچ یک از تعاریف هنر وفادار نمی ماند، و اگر هم او را در یکی قرار بدهیم باز نمره ی ِ قبولی نخواهد گرفت. در یک برداشت ما درکی از هنر داریم مبنی بر «هنر برای هنر»، نوعی مفهوم ِ منتهی برخود برای حداکثر سازی از درونمایه ی ِ نخستین هنر، یعنی انتقال حس. در این تعریف هرچه که احساسی انسانی را منتقل بکند هنر محسوب می شود، و آنچه اثری عمیق تر دارد هنر ِ اصیل به شمار می آید(در کمدی می توان برادارن مارکس را اینگونه بازشناخت). مدیری آشکارا عوام پسند و سطحی ست، پس در این گروه جای نمی گیرد. تعریف دیگر «هنر هدفمند» است، رهیافتی که باور دارد هنر برای اعتراض بوجود آمده و هدفی ثانوی در خود دارد(آگاهی، تعالی انسانها، رساندن مقصود، رسوا کردن یا دفاع از یک نگرش و غیره). اگر مدیری را در این تعریف جای بدهید(که به نظر من در اینهم جایی ندارد)، دیگر طرح گزاره ای مبنی بر «او یک بازیگر است و مواضع سیاسی او مهم نیستند» موضوعیت نخواهد داشت. مواضع او، آنچه بیان می کند و آنچه هدف می گیرد کل ِ چیزهایی هستند که به «هنر»ش معنا می دهند، و او موضعی ارتجاعی گرفته.
      زنده باد زندگی!

    2. 4 کاربر برای این پست سودمند از Ouroboros گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      doubt (01-08-2011),kourosh_bikhoda (01-09-2011),Russell (01-08-2011),sonixax (01-08-2011)

    3. #2
      سرنویسنده یکم
      Points: 27,797, Level: 98
      Level completed: 45%, Points required for next Level: 553
      Overall activity: 99.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      سرگرم
       
      مشغول
       
      Reactor آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2010
      نوشته ها
      1,377
      جُستارها
      9
      امتیازها
      27,797
      رنک
      98
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,641
      از ایشان 2,863 بار در 1,134 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      10 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی Ouroboros نمایش پست ها
      من برخلاف تمام دوستان مهران مدیری را هنرمند و یا خلاق نمی یابم! ما اصولا دو نوع طنز در سینما/تئاتر/تلویزیون داریم، یکی طنز موقعیت و دیگری طنز کلامی. هر ازگاهی اشخاصی پیدا می شوند که ترکیبی خلاقانه از هر دو را ارائه می دهند، مانند پیتر سلر، بازیگر و کمدین شهیر انگلیسی. این کار مستلزم دارا بودن استعدادی فوق العاده بالا در هماهنگی عناصر گوناگون این دو ژانر و پرداخت ِ موازی آنهاست، و هرکسی نمی تواند از عهده ی ِ آن بربیاید. از جمله کسانی که در این تلاش شکست خورده اند، یکی مهران مدیری ست. فرهنگ ِ ما ایرانیان بطور کلی فرهنگی شفاهی ست، و طنز ما نقطه ی ِ اوج این مشخصه محسوب می شود. در طنز فارسی هرگز طنز موقعیت معنا و وجود نداشته، ذهنیت ایرانی آن را خسته کننده، کسالت بار و فاقد شوک کافی برای خنداندن می داند. مهران مدیری در عرصه ی ِ طنز کلامی شخصی نسبتا قابل تحمل و فوق العاده معمولی بود، وقتی در عرصه ای فعالیت می کنی که صدها جک و لطیفه و شعر و نثر توسط اشخاصی نخبه در چند قرن پرداخته شده، جای ِ زیادی برای مانور باقی نمی ماند. او با درک ِ این نکته، برای ایجاد نوآوری از نقطه چین به بعد دائما تلاش کرد روش خود را از دیالوگ ِ صرف، به طنز موقعیت منتقل بکند. وانگهی نتوانست، نتیجه نوعی نمایش کمیک از جوکهای طولانی و خسته کننده برای دقایق بی شمار و سرسام آوری شد که اغلب بسیار بیش از پتانسیل خود پرداخته شده بودند(شبهای بربره واقعا نمودی تمام عیار از دست و پا زدنی دائمی در یک دایره ی ِ بسته بود). جهش از لوکیشینهای محدود و شخصیتهای ذاتا کمیک به «موقعیت ِ خنده آور» از آنجاکه شکست خورده، کاملا نادیده گرفته شد، در کارهای بعدی(مرد هزار چهره)بازگشتی دوباره به همان طنز کلامی را شاهد هستیم. سوالی که از طرفداران او باید پرسید اینست «نوآوری او در کجاست؟».

      جوک جدید ساختن «نوآوری» محسوب نمی شود، و خنداندن مردم با لودگی و مسخرگی «هنر» نیست. اینکه شما صرفا او را خنده دار می شمارید، به این معنا نیست که او «هنرمند» یا «طنزپرداز» خوبی ست. او به هیچ یک از تعاریف هنر وفادار نمی ماند، و اگر هم او را در یکی قرار بدهیم باز نمره ی ِ قبولی نخواهد گرفت. در یک برداشت ما درکی از هنر داریم مبنی بر «هنر برای هنر»، نوعی مفهوم ِ منتهی برخود برای حداکثر سازی از درونمایه ی ِ نخستین هنر، یعنی انتقال حس. در این تعریف هرچه که احساسی انسانی را منتقل بکند هنر محسوب می شود، و آنچه اثری عمیق تر دارد هنر ِ اصیل به شمار می آید(در کمدی می توان برادارن مارکس را اینگونه بازشناخت). مدیری آشکارا عوام پسند و سطحی ست، پس در این گروه جای نمی گیرد. تعریف دیگر «هنر هدفمند» است، رهیافتی که باور دارد هنر برای اعتراض بوجود آمده و هدفی ثانوی در خود دارد(آگاهی، تعالی انسانها، رساندن مقصود، رسوا کردن یا دفاع از یک نگرش و غیره). اگر مدیری را در این تعریف جای بدهید(که به نظر من در اینهم جایی ندارد)، دیگر طرح گزاره ای مبنی بر «او یک بازیگر است و مواضع سیاسی او مهم نیستند» موضوعیت نخواهد داشت. مواضع او، آنچه بیان می کند و آنچه هدف می گیرد کل ِ چیزهایی هستند که به «هنر»ش معنا می دهند، و او موضعی ارتجاعی گرفته.
      این که مدیری موفقه یا نه یا برنامه ش طنزه یا چیز دیگه رو شما نباید بگی چون یک نفری!
      مردم باید بگن!
      انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد

    4. #3
      دفترچه نویس
      Points: 186,080, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.9%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Activity Award
      A Believer
       
      Empty
       
      Ouroboros آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Dec 2010
      نوشته ها
      3,484
      جُستارها
      55
      امتیازها
      186,080
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      3,212
      از ایشان 10,931 بار در 3,331 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      53 Post(s)
      Tagged
      1 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی Reactor نمایش پست ها
      این که مدیری موفقه یا نه یا برنامه ش طنزه یا چیز دیگه رو شما نباید بگی چون یک نفری!
      مردم باید بگن!
      منهم نگفتم که او موفق نبوده، یا کار طنز نمی کند. شما نوشته های ِ دیگران را بد می خوانید. من گفتم کار او با هیچ تعریفی از هنر منطبق نیست. همینطور خلاقیتی در آثار ِ او وجود ندارد. محبوبیت نزد عوام می تواند هزار دلیل بی ربط داشته باشد.
      زنده باد زندگی!

    5. 2 کاربر برای این پست سودمند از Ouroboros گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Russell (01-09-2011),sonixax (01-09-2011)

    6. #4
      سرنویسنده یکم
      Points: 27,797, Level: 98
      Level completed: 45%, Points required for next Level: 553
      Overall activity: 99.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      سرگرم
       
      مشغول
       
      Reactor آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2010
      نوشته ها
      1,377
      جُستارها
      9
      امتیازها
      27,797
      رنک
      98
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,641
      از ایشان 2,863 بار در 1,134 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      10 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی Ouroboros نمایش پست ها
      منهم نگفتم که او موفق نبوده، یا کار طنز نمی کند. شما نوشته های ِ دیگران را بد می خوانید. من گفتم کار او با هیچ تعریفی از هنر منطبق نیست. همینطور خلاقیتی در آثار ِ او وجود ندارد. محبوبیت نزد عوام می تواند هزار دلیل بی ربط داشته باشد.
      سوء تفاهم نباشه ولی راستش حال ندارم بیام اینجا برای تک تک کاربرها چگونگی ساخته شدن چرخ تا تبدیل شدن اون به ماشین رو بگم...
      در مورد خلاقیت در کار مدیری نمیدونم چی بگم!
      دیگه وقتی ساخت این همه سریال متفاوت و محبوب و موضوعات مختلف و فعالیت های گوناگون این شخص رو خلاقیت نمیدونید من ترجیح میدم برید معنی خلاقیت رو از اسپیلبرگ بپرسید...
      اگر این همه کار ساده ست و خلاقیت نمیخواد و کاری نداره پس ما الان باید 1000تا مهران مدیری داشته باشیم!
      انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلیدواژگان این جُستار

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •