یا حسن! شیخ حسن!
نرمش قهرمانانه حق مسلم ماست.
ترامپ با لغو برجام میخی بر تابوت آمریکا زد.
یالثارت الحسین
امروز حزب الله با سلاح منطق و گفتگو مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام و انقلاب می کوبد.
حزب الله! یا علی! تا آزادی قدس یک یا حسین بیش نیست!
Shaily (11-14-2014)
خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
Agnostic (11-16-2014),Anarchy (11-13-2014),kourosh_bikhoda (11-13-2014),sonixax (11-13-2014)
به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
"وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظیمٌ49البقره"
"هم گداری دستگیری کردیمتان از خاندان فرعون دنبال می کردندتان بدترین ناگواری را سرمی بریدند پسرانتان را هم می خواستند زنده نگاه دارند زنانتان را هم در این شما را آزمونی از پروردگارتان خیلی بزرگ بود 49 ماده گاو"
راست می گویید دشمن ! پس چرا نمی روید بجنگید ؟ بجای بندگی جز خداوند که دیگری را نام بخوانید که چیزی نمی داند خداوند را بنده باشید که با دانستن راه کج نروید
خداوندا به دادمان برس هم به ما مهربانی کن که دیگر چنین روزهایی دچار نشویم که ناگواری بس دردآور هم شرم آور است
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین الرحمن الرحیم مالک یوم الدین ایاک نعبدوایاک نستعین اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم ولاالضالین پناه می برم به خداوندازسرکش خیلی رانده به نام خداوندمهرگسترخیلی مهربان پسندیده گفتن براخداوندپرورنده جهانیان مهرگسترخیلی مهربان دارای روزی آییندار آره ای تورا بنده ایم هم آره ای تورایاوری می خواهیم نشان بده مان راستراه خیلی پابرجاشده راستراه کسانی سراسر بخشانيشان دیگری خشمهاشده برشان هم نه گمراهان
به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
" یا أیها الذین آمنوا إنما المشركون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا وإن خفتم عیلة فسوف یغنیكم الله من فضله إن شاء إن الله علیم حكیم ( 28 )" "ای همهء کسانی که باورکردید چون چه همتاگذاران پلیدی اند باز نباشد نزدیک می شوند پیشانی بخاک گذارگاه ناروا را شمار سالشان این هم اگر ترسیدید سخت نداری ای باز زود دارنده می کندتان خداوند از بیشترداریش اگر خواست چون خداوند خیلی دانای خیلی فرمانروایی است28"
چرا همتا گذاران را حاجی صدا زدید که خداوند گفت پلیدند هر گویش را مزه نکرده به زبان نیاورید که جز یکتاپرستان کسی درخور این نام نیست
پناه بر خداوند
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین الرحمن الرحیم مالک یوم الدین ایاک نعبدوایاک نستعین اهدناالصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم ولاالضالین پناه می برم به خداوندازسرکش خیلی رانده به نام خداوندمهرگسترخیلی مهربان پسندیده گفتن براخداوندپرورنده جهانیان مهرگسترخیلی مهربان دارای روزی آییندار آره ای تورا بنده ایم هم آره ای تورایاوری می خواهیم نشان بده مان راستراه خیلی پابرجاشده راستراه کسانی سراسر بخشانيشان دیگری خشمهاشده برشان هم نه گمراهان
بنظر من رویکرد و اتفاقات در ظاهر ب نفع فلسطینی ها و حتی حماس ولی در باطن منافع ما با چنان دقتی لحاظ شده ک حتی شک می کنم ک تمامی این اتفاقات واقعا در پشت پرده ما خود بازیگردانش بودیم چون:
1- در خروج حماس از لیست اروپا، حریم ها علیه حماس برداشته نمیشود یعنی نتیجه ملموس نخواهد داشت و یک پیروزی تبلیغاتی ست ک قطعا با پررنگ کردن بخش سیاسی و نه نظامی اش میتواند آنرا حفظ کند
2- در همکار با ائتلافش با PLO در دولت خودگردان سعنی خواهد کرد نیز سعی خواهد کرد ک حضور در دولتی سیاسی را ب حضور نظامی قوی تر کند ک طبعا ناقض با مولتی حکومتی بودن زمین های دست فلسطینی هاست و نمی تواند هم حاکم غزه باشد هم د دولتی ک در غزه هیچکاره است حضور داشته باشد
3- برسمیت شناختن فلسطین توسط بعضی کشورها نیاز ب حضور پررنگ تر در دولت ائتلافی دارد تا سهم خواهی بیشتری در کشور فلسطین آینده داشته باشد ک با اعمال تروریستی و موشک پرانی همحوانی ندارد و هماوردی سیاسی می طلبد
4- صلح کشورهای عربی و حتی ایجاد رابطه نیمه علنی انها با اسرائیل باعث قبول مرزهای فلسطین 1967 میشود و نه کل اسرائیل
5- تمامی کشورها ب جز سوئد پذیرش فلسطین در مرزهای 1967 را تغییر رویکرد دولت خود نداستند یعنی وعده ب نسیه ولی در نگاه مردم فلسطینی گام بزرگیست و کیست نداند ک تمام اعراب و فلسطینی ها قانع ب مرزهای 1967 هستند و حماس اگر تغییر رویکرد بدهد تقابل با مردمش خواهد بود
6- نکته مهم اینکه این پیروزی ها را همگان درسته ک ب حساب دولت خودگردان میذارند و دولت خودگردان هم یعنی حماس +سازمان آزادیبخش ولی همگان دولت را دولت عباس میدانند و در اذهان عمومی حتی دولت را مقابل حماس ب خاطر همین تعریف دولت=PLO می بینند
7- حماس بالاخره باید در عمل سیاسی تعریف خود را از فلسطین ارائه دهد ک آیا فلسطین یعنی تمام اسرائیل امروزیست است یا اسرائیل ک قبول اسرائیل
8- انتفاضه زمانی ب تفکری جهادی در نگاه نه تنها فلسطینی ها ک تمامی اعراب بود اما امروز ب رویکردی تروریستی در نگاه همان مدعیان سایق تبدیل شده.. از اعرابی ک نمیخاهند نام انتفاضه رو از آن قداستش پایین و ب حملات راکتی و چاقو کشی و ماشین زیر گرفتن تنزل دهند تا فلسطینی هایی ک امتیازات امروز و مهمتر رویای یک کشور مستقل فلسطینی را قصد تعیبرش دارند و حماس باید راه خود را در یک کنش سیاسی تا تعریف جدیدی از مقاومت سوا کند
در ادامه حتما این تحلیل کریستین ساین مانیتور حتما این را ببینید: آیا اروپا واقعا شرایط فلسطینی ها رو بهتر کرد
البته میخاستم این اتفاقات رو دخالت تفکر چپ جهانی و حتی چب سنتی اسرائیل ربط بدم اما دیدم دائی جان ناپلئونی شاید بشه هرچند ک دشمنی مسلمانان با اسرائیل بخاطر نداشتن دانش و شعور سیاسی ست ک آلت دست چپ جهانی بوده و کدام جبهه بهتر از احمق های اسلامی ک همیشه تفکر مبارزه با امپریالیسم و فیودالیسم جهانی شاکله فکری شان بوده. من بارها و بارها با مسلمان اسرائیل ستیز وقتی بحث میکردم و از آنها دلیل اسرائیل ستیزی شان رو می پرسیدم 90% آنها ک نمیدانستند و تنها ماشین مخالفت بدون تقکر داشتند و 10% هم میگن چون ب مسلمانان فلسطینی ظلم شده و مسلمانان جلوی صهیونیست های جهانی و امپریالیسم مقاومت کرده اند و ... ک بذاریمش واسه پست بعدی!!
به نظر من در استدلالتون اشتباه بزرگی کردید!
تمام اتفاقهایی که افتاده فقط و فقط یک چیز رو نشون میده و اون هم افکار عمومی کشورهای غربی هست که روی دولتهاشون فشار گذاشتند. نتیجه این شده که حتا به شکل مردم خر کنی و سمبلیک هم که شده یک چیزی به نفع فلسطینی ها میگند. هر چه این فشار بیشتر بشه این اقدامات از شکل سمبلیک فاصله بیشتری میگیرند.
طبیعتن برقراری یک صلح پایدار چه با وجود کشور فلسطین چه بی وجود کشور فلسطین به نفع هر دو طرف هست و چیز عجیبی نیست.
پیشتر ما نتایج فاجعه بار منفی شدن افکار عمومی نسبت به یهودیان رو دیدیم! این بد بینی و خراب شدن دید عمومی به خونخوارهایی مثل نازیهای آلمان توانایی قد علم کردن و پیشروی رو میده و از این دید مخدوش برای پیشبرد اهداف ضد بشری خودشون استفاده میکنند.
به نظر من حکومت فعلی و حزب حاکم فعلی در اسرائیل از بی سیاست ترین و کله خر ترین سیاستمدارانی هستند که دنیا به خودش دیده! ضربه ای که اینها طی چند سال به اعتبار و محبوبیت اسرائیل زدند جمهوری اسلامی به ایران در همین مدت نزد!
حقیقت اینه که اگر قرار باشه همین روند ادامه پیدا کنه اسرائیل حامیان غربی خودش رو در مقابل سیاستهای خودش میبینه و در صورتی که به اون نقطه برسه میشه گفت راه بازگشتی به جز امتیاز دادنهای کیلویی و غیر منطقی به یک مشت تروریست نداره. دنیا امروزه دیگه به حماس به چشم تروریست نگاه نمیکنه! بلکه به چشم مردمی مظلوم زیر بمباران بمبهای فسفری اسرائیل نگاه میکنه.
مساله اینجا اصلن مرز و خاک و کشور و ... نیست. مساله رفتار اسرائیله - رفتاری که مشخصن غیر مسئولانه و کودکانه هستش و خوب نتیجه اش رو هم داریم میبینیم. یکی پس از دیگری مردم اروپا و آمریکا به مظلوم بودن تروریستهای حماس ایمان میاورند و حاکمین اسرائیل را مشتی جنایتکار جنگی تصور میکنند که دارند بر سر مردم مظلوم فلسطین (بخوانید یک مشت تروریست) بمب فسفری میریزند!!!!! و همین مردم دولتها و حکومتهایشان را تحت فشار میگذارند برای چنین اعمالی.
مثلن همین مزخرفات اخیر وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر اینکه اعراب اسرائیل رو ترک کنند و پول پاداش بگیرند و اسرائیل فقط کشور یهودی هاست! خوب بوی گند نژادپرستی از این سخنان (و لایحه مربوطه) به مشام میرسه و نمیشه چون گوینده یهودیه نسبت بهش بی تفاوت بود! نژاد پرست نازی و یهودی نداره! هر دو یگ گند هستند.
این خبر بعدن از سایت DW (دویچه وله) حذف شد! ولی هنوز کش گوگلش هست. (چرا حذف شد ؟!؟!؟)
حقیقتن حماس و فلسطینیان در جنگ تبلیغاتی خوب عمل کردند و اگر همین روال ادامه پیدا کنه شاید برنده هم بشند.آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل قصد دارد با اعطای پول به عربهای اسرائیلی آنها را به ترک این کشور تشویق کند. او در یک "بیانیه پایهای" برای صلح که با عنوان «شناکردن در خلاف جریان آب» در فیسبوک خود منتشر کرده، نوشته است که بیش از همه مایل است فلسطینیهای ساکن یافا و عکا، دو شهر اسرائیلی واقع در ساحل مدیترانه، از این شهرها بروند.
در بخشی از بیانیه وزیر خارجه اسرائیل آمده است: «آنهایی که مصمم به حفظ هویت فلسطینی خود هستند میتوانند تابعیت اسرائیلی خود را پس دهند، از این شهرها بروند و شهروند کشور آتی فلسطین بشوند.» به عقیده لیبرمن "اسرائیل باید چنین افرادی را با مشوقهای اقتصادی ترغیب کند.»
بیانیه لیبرمن که به نوشته روزنامه هاآرتص روی سایت حزب او "اسرائیل خانه یهودی ما"هم منتشر شده ابهامات زیادی دارد. مثلا معلوم نیست که از نظر لیبرمن مرز آتی کشور اسرائیل و فلسطین کجاست. او در عین حال در باره موقعیت بیتالمقدس در مناقشه اسرائیل و فلسطین و همچنین در باره شهرکسازیها در ساحل غربی رود اردن موضعی نگرفته است.
در سایر مسائل اما لیبرمن موضعی مصالحهجویانه دارد. او از جمله میگوید که از ایده ایجاد "اسرائیل بزرگ" صرفنظر نمیکند، ولی راه دیگری هم جز رسیدن به یک سازش با فلسطینیها نمیشناسد: «در انتخاب میان حفظ وحدت ارضی یا حفظ یکپارچگی قومی کشور اسرائیل دومی اولویت دارد». لیبرمن افزوده است که بر سر یکپارچگی قومی- مذهبی کشور اسرائیل حاضر به سازش نیست. اشاره او ظاهرا دفاع از لایحهای است که در صورت تصویب در مجلس، اسرائیل به عنوان کشوری یهودی معرفی میشود.
لایحهای بحثانگیز
لایحه یادشده که در دولت به تصویب رسیده ، تا کنون از سوی شماری از اعضای همین دولت مورد انتقاد گرفته است. خانم تسیپی لوینی، وزیر دادگستری و آقای یئیر لاپید، وزیر دارایی این لایحه را کاملا رد میکنند. لاپید در این رابطه گفته است: «در صورت تصویب چنین قانونی پاسخ ما به خانواده زیدان سیف چه خواهد بود؟» سیف پلیسی بود که در جریان حمله مسلحانه اخیر فلسطینیها به یک کنیسه در بیتالمقدس، کشته شد. او ولی یهودی نبود، بلکه به اقلیت عربتبار دروزی اسرائیل تعلق داشت.
عربها مجموعا ۲۰ درصد جمعیت حدوداَ ۸ میلیونی اسرائیل را تشکیل میدهند. لیبرمن بارها در گذشته از این اقلیت در درون جامعه اسرائیل خواسته است که اگر میخواهند شهروند اسرائیل باقی بمانند باید نسبت به آن ابراز سوگند کنند.
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل گرچه با این خواست لیبرمن مخالفت کرده، ولی او نیز اخیرا در دولت به لایحه "دولت ملی یهود" رای مثبت داد. این لایحه که در صورت تصویب مجلس به صورت قانون درمیآید اسرائیل را "مهد مردم یهود" و "کشوری یهودی" تعریف میکند. منتقدان بیم دارند که در این صورت دمکراسی اسرائیل دچار عقبگشت شود و اعراب اسرائیل مورد تبعیض واقع شوند.
مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیها که از سال ۲۰۱۳ با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه آمریکا دوباره به جریان افتاده بود، پس از ۹ ماه بینتیجه ماند و کری در آوریل امسال به ماموریت خود پایان داد. برخی رسانههای آمریکایی از قول منابع دیپلماتیک این کشور اسرائیل را عامل شکست مذاکرات اعلام کردند. در حال حاضر برای شکستن بنبست مذاکرات، فرانسه در صدد آغاز ابتکاری جدید است. دولت این کشور اعلام کرده است در صورتی که این ابتکار هم با شکست مواجه شود، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.
قرار است روز سهشنبه آینده (۲ دسامبر) مجلس فرانسه قطعنامهای راتصویب کند که به موجب آن کشور مستقل فلسطینی به صورت نمادین به رسمیت شناخته خواهد شد. ماه میلادی گذشته سوئد به عنوان اولین کشور در اروپای غربی دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت و مجالس بریتانیا، ایرلند و اسپانیا نیز دولتهای خود را فراخواندند که تصمیم مشابهای اتخاذ کنند.
همیشه قبل خواب دو تا شات بزن راحت بخواب!
دکتر ساسی
Agnostic (12-20-2014)
ب بهانه فرا رسیدن عید هشت روزه حنوکا یهودی
فرا رسیدن این عید باستانی حنوكا (جشن نور و روشنایی) بر ملت یهود و صهیونیست های جهان گرامی باد
از دیشب ب مدت هشت شب یهودیان اسرائیل و سراسر جهان عید حنوکا جشن نور و روشنایی را گرامی میدارد و ب رقص و شادمانی می پردازند. در طی این هشت روز مدارس تعطیل بوده و فستیوال های عظیم و زیاد رایگان در سراسر کشور ب راه می افتد و مردم ب همراه فرزندان ب جشن و پایکوبی در شهرها ن همراه با پخش و خوردن شیرینی های خاص این اعیاد می پردازند و جشنواره و تئاتر موزیکال و برنامه های هنری و سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان توسط دولت و مردم برگزار میشود. نکته زیبایی ک در تمامی مناسبت ها و جشن های ملت یهود ب چشن می خورد این مهم است ک این اعیاد هم برای باورمندان ب شریعت دین یهود و هم برای غیرمذهبی ها و ملی گرایان ب یک اندازه مهم و زیباست. برخلاف ایران ک اعیاد مذهبی با مناسبت های باستانی ایران مانند جهارشنبه سوری و امثاهم در تقابل و تضاد است
حنوکا یکی از جشنهای بزرگ یهودیان است و یادآور دوران باستان ملت یهود و پیروزی سلحشوران و جنگاوران این قوم بر دشمنان و اشغالگران سرزمین اسرائیل بوده است. این جشن ک از روز بیست و پنجم ماه عبری "کیسلو" آغاز و برگزار می شود، گرامیداشتِ یاد و خاطرۀ پیروزیهای یهودیان باستان بر مهاجمان و بیگانگانی است ک اورشلیم را تسخیر کرده بودند
بر مبنای تاریخ یهود، پس از آنکه ب دلیل ظلم های موجود از سوی مهاجمین خارجی (سلوکیان)، حزب قدیسین از اورشلیم گریختند، متاسیاس (متابیبه)، بزرگ خانواده اشمونیها را ب رهبری خود برگزیدند، ک جانشین او پسرش "یهودا" ملقب ب "مکابی" (چکش) بود ک علیه سلوکیان شورش کرد. وی پس از چند بار نبرد در سالهای ۱۶۶-۱۶۵ پیش از میلاد بر آنان پیروز شد و بخش بزرگی از یهودیان نیز ب او پیوستند
همچنین پیروزی یهودا سبب شد تا آنتیوخس چهارم ب یهودیان اجازه پرداختن ب امور دینی بدهد، ک مکابیها سرانجام ب اورشلیم بازگشتند واز آن تاریخ نزدیک ب دوهزار سال است ک یهودیان در اورشلیم این مناسبت را با عنوان عید روشنایی (حنوکا) جشن میگیرد
روایت تاریخی
در خصوص این نبرد تاریخی گفته اند: در زمانی ک پادشاهی یونانی ب نام آنتیوخوس ب قدرت رسید و زمام امور سرزمین های منطقه – از جمله سرزمین یهود را ب دست گرفت- بلافاصله سعی کرد یهودیت را ریشه کن نموده و ب جای آن بت پرستی را جایگزین نماید. در همین راستا فرمانی صادر کرد تا بت زئوس (یکی از خدایان یونان باستان) ب معبد یهودیان یکتاپرست منتقل و برای وی قربانگاه بنا شود و کلیه یهودیان نیز اجبارا از این موارد پیروی نمایند
بنا ب روایات، ب دستور حاکمان مسلط بر منطقه، سخن گفتن ب زبان عبری (زبان باستانی ملت یهود) ممنوع گردید و سلسله قوانینی وضع شد ک هدف آنها از میان بردن تمدن و فرهنگ و ملیت و دین یهود بود و حتی ب دستور آنها، عبادتگاههای یهودی یکی پس از دیگری ویران گردید ک با تلاش بسیار دوباره احیا شدند
حکومت وقت حتی "بیت همیقداس" (نیایشگاه اعظم یهودیان در تپه بزرگ اورشلیم) را ب یک بتکده یونانی مبدل ساخت و یهودیان را از عبادتگاه خود بیرون راند ک در پی این فشار مذهبی، گروه کثیری از یهودیان با فرار ب اطراف اورشلیم و پنهان شدن در کوه ها، تصمیم گرفتند همزمان با حفظ ایمان یهودی از فرمان ها و قوانین حاکمان مهاجم خودداری نمایند، ک در همین راستا، بسیاری از آنان با فجیع ترین وضعیت توسط مهاجمان جان خود را از دست دادند ک بر طبق اسناد تاریخی کهن ک در معبد بزرگ اورشلیم امروزه نگهداری میشود، در جریان این سرکوب، یکی از روحانیون بزرگ یهود ب نام "متتیا حشمونایی" ب همراه پنج پسرانش از اورشلیم گریخت و در روستایی در شمال ب نام «مودیعین» سکونت یافت. وی پس از مدتی، با جمع کردن گروهی از یهودیان، اولین خیزش خویش را علیه دیکتاتوری مهاجمین آغاز کرد م ب پیروزی های چشمگیری هم نایل آمد
یهودیان مبارزی ک دست ب مقاومت زده بودند، در قلعه ای بنام "حقرا" گرد آمدند و خود را "حسیدیم" یعنی پیروان دین و ایمان می نامیدند و پس از مرگ متتیا، یکی از فرزندانش ب نام یهودا، فرماندهی نیروهای مقاومت را ب دست گرفت و ب علت ضربات کوبنده ای ک ب دشمنان وارد ساخته بود بعدها ب نام یهودای مکابی یعنی «یهودای کوبنده» شهرت یافت. او پیامی معروف از کتاب مقدس را با این مضمون ک «چه کسی در حد توانایی توست ای خدا» سرمشق و نصب العین قرار داد. وی و یارانش بعد از سال ها جنگ، نهایتا توانستند ب اورشلیم وارد شده و آن مکان را از وجود بت ها پاک کرده و ظروف تازه ای برای آن از نو بسازند
آنها وقتی خواستند «منورا» یعنی شمع دان هفت شاخه طلا ک باید شب و روز در معبد مقدس روشن باشد را بیافروزند، تنها یک ظرف کوچک روغن زیتون ک ممهور ب مهر کاهن اعظم بود و از دسترس مهاجمین دور مانده بود پیدا کرده و منورای بزرگ را روشن نمودند. اما با وجود همان میزان کم ب مدت هشت شبانه روز دوام یافت و تا زمانی ک آنها مجددا موفق ب تهیه روغن مجدد شدند، منورای بزرگ روشن ماند و این در آئین مذهبی یهود ب معجزه حنوکا تعبیر میشود
آئین جشن حنوکا
از آن زمان، یعنی ۱۶۵ سال قبل از میلاد مسیح، یهودیان با فرا رسیدنِ بیست و پنجم ماه عبری "کیسلو"، عید حنوکا را جشن گرفته و ب مدت هشت شبانه روز در منورا (شمع دان مخصوص) شمع روشن می کنند، ک هنگام روشن کردن شمع ها دو دعای ویژه گفته می شود: یکی دعای روشن کردن شمع های حنوکا و دیگری دعای «که برای پدران ما معجزه ها کرد». همچنین پس از روشن کردن شمع ها ترانه «خداوند صخره نجات من است» (از مزامیر داوود نبی) خوانده می شود
بنا بر سنت، یهودیان در هشت شب حنوکا شمع روشن می کنند و آن را برکت می دهند. شب نخست یک شمع را همراه با شمع "خادم" بر می افروزند. خادم نام شمع اولی است ک برافروخته می شود و با کمک آن شمعهای دیگر را روشن می کنند. در شب دوم دو شمع برافروخته می شود (سه شمع همراه با خادم) و همین طور هر شب یک شمع اضافه می شود تا شب پایانی ب هشت شمع (۹ شمع همراه با خادم) می رسد
همچنین، شامگاه هر روز با غروب آفتاب، افراد خانواده دور شمعدان ۹ شاخه گرد می آیند و سرودهای عید می خوانند و یاد مبارزان باستان را گرامی می دارند
یکی از آئین های یهودیان در جشن حنوکا، خوردن نوعی پیراشکی بسیار خوشمزه است ک آرد آن در روغن سرخ می شود و داخل آن را با مربا پر می کنند ک البته در ایران مرسوم نیست و این پیراشکی ک "سوفگانیا" نامیده می شود، پیراشکی های " رولادین " هم خیلی خوشمزه هستند ک در کنار شمعدان ۹ شاخه، یکی از نشان های بارز جشن حنوکاست ک لبریز از شادمانی و امید ب آینده است
حنوکا ک دارای مفهوم عمیق دینی و ملی برای یهودیان می باشد، از هنگام استقلال اسرائیل ب عید کودکان نیز مبدل شده، زیرا در این هشت روز مدارس تعطیل است و ده ها جشنواره و تئاتر موزیکال و برنامه های هنری و سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان اجرا می شود. همچنین در جریان عید حنوکا، کودکان از بزرگترها هدیه دریافت می کنند
همچنین در این عید، رهبران اسرائیل هر شب با حضور در میان گروه های مختلف مردم، در برافروختن شمع شب حنوکا شرکت می کنند
انتخابات اسرائیل یه ۳ ماه دیگه هست تقریبا و همچی بین ۲ گروه چپ و راست ۵۰% - ۵۰ % هست که کی دولت آینده رو تشکیل بده! من از نظر اقتصادی که ۱۰۰% چپی هستم ، ولی چپها در اسرائیل ۲۰۱۴ خواهان تشکیل کشور فلسطینی هستند که بارها اینجا توضیح دادم که چرا به منزله خود کشی هست برای اسرائیل! پس داخل اسرائیل با اینکه حالم از سیستم اقتصادی احزاب راست بهم میخوره ولی به اونها رأی میدم چون مخالف تشکیل کشور فلسطینی هستند. مهمترین چیز برای من اول امنیت اسرائیل هست ، بعدش سوسیالیسم
"A Land without a People for a People without a Land"
kourosh_bikhoda (12-25-2014),undead_knight (12-25-2014)
هماکنون 4 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 4 مهمان)