صرف مشابهت دو کار با هم دلیل بر تقلید و اقتباس از یکدیگر نیست خصوصا که نیت ها کاملا با هم در تضادند
اطعام و خوراندن مطلقا و در همه زمانها مطلوب است و اینکه در طول سال تنها یکبار جزئی از مناسک یک آیین سالانه باشد منافاتی با اصل مطلوب ندارد. اثبات شیئ نفی ماعدا نمی کند.اگر براستی آماج خوراندن گرسنگان و نداران میبود، چرا تنها سالی یکبار و آنهم در خانه ی گلی در مکّه ؟
اینجا دنیا و سرای تکلیف است و فضل به همه موجب از بین رفتن موضوع تکلیف می شودو دیگر اینکه اگر این الله دلش به حال گرسنگان و بردگان میسوخت به آنان هم "فضل" میکرد. ولی گفته است ما به برخی فضل میکنیم، سروری میبخشیم، دارایی میدهیم و برخی را برده و بنده میکنیم. اکنون این خدا ( = الله) ناگهان دلش بحال گرسنگان سوخته و میگوید از آنکه برای من قربانی میکنید به آن بدبختها هم کمی بدهید. شگفت خدای دادگری !!!
فضل کردن و نکردن هر دو تکلیف است مهم این است که هر دو گروه بتوانند از این امتحان و تکلیف سر بلند بیرون آمده و نمره قبولی بگیردند.
علاوه بر اینکه فضل خدا نیز گتره ای نیست و ان لیس للانسان الا ما سعی