• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 10 از 23

    جُستار: خلاصه ای از گفتگوهای انجام شده در موضوع بیخدایی و ارزش های اخلاقی همراه با ارائه چند مطالعه

    Threaded View

    1. #2
      نویسنده سوم
      Points: 1,115, Level: 18
      Level completed: 15%, Points required for next Level: 85
      Overall activity: 0%
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      حسین آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Jul 2011
      نوشته ها
      138
      جُستارها
      1
      امتیازها
      1,115
      رنک
      18
      Post Thanks / Like
      سپاس
      26
      از ایشان 49 بار در 39 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      0 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      اکنون دوباره سئوال جناب راسل عزیز را تکرار میکنم وبدنبال آن پیوندها ی چند مطالعه را به نمایش خواهم گذارد .
      یا خداباوری میزان رفتار اخلاقی را افزایش میدهد یا نمیدهداگر افزایش میدهد باید بتوان آنرا مشاهده کرد و اگر افزایش نمیدهد پس دیگر تضمین اخلاقی نیست
      "

      مطالعه اول -

      A recent report in Psychology Today concluded: "The most significant predictor of a person's moral behavior may be religious commitment. People who consider themselves very religious were least likely to report deceiving their friends, having extramarital affairs, cheating on their expenses accounts, or even parking illegally."


      http://www.allaboutphilosophy.org/morality.htm

      البته من اصل این مطالعه را نتوانستم پیدا کنم اما اینجا منظورم وجود چنین مطالعه ای با چنین نتیجه ای است .---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      مطالعه دوم –

      Beliefs about God, the afterlife and morality support the role of

      supernatural policing in human cooperation

      Abstract

      Reputation monitoring and the punishment of cheats are thought to be crucial to the viability and maintenance of human cooperation in large groups of non-kin. However, since the cost of policing moral norms must fall to those in the group, policing is itself a public good subject to exploitation by free riders. Recently, it has been suggested that belief in supernatural monitoring and punishment may discourage individuals from violating established moral norms and so facilitate human cooperation. Here we use cross-cultural survey data from a global sample of 87 countries to show that beliefs about two related sources of supernatural monitoring and punishment — God and the afterlife — independently predict respondents' assessment of the justifiability of a range of moral transgressions. This relationship holds even after controlling for frequency of religious participation, country of origin, religious denomination and level of education. As well as corroborating experimental work, our findings suggest that, across cultural and religious backgrounds, beliefs about the permissibility of moral transgressions are tied to beliefs about supernatural monitoring and punishment, supporting arguments that these beliefs may be important promoters of cooperation in human groups.
      http://www.ehbonline.org/article/PIIS1090513810000899/abstract

      برای مطالعه اصل این مقاله باید 31.5 دلار پرداخت میشد که بدلیل نداشتن کارت اعتباری برایم مقدور نبود هرچند بررسی نحوه مطالعه این موضوع آنهم در چندین کشور جالب و خواندنی به نظر میرسد .
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      مطالعه سوم –
      هرچند کل مقاله همراه با استدلالهایی در مخالفت با مذهب است اما وجود این مطالعه در این مقاله مورد نظر من میباشد .
      Jesse Bering, psychologist at Queens University/Belfast, demonstrated the moral impact of supernatural belief by having children attempt to throw a velcro dart into a like dartboard. The children were told they had to throw the dart with their back to the board while throwing with their non-dominant hand, making the challenge virtually impossible lest they cheat. Interestingly, one group of children did not try to cheat when monitored by a watchful adult, while a second group of children cheated when thought to be left unmonitored. A third group, however, also did not cheat as the result of being told there would be an invisible person in the room watching them. The conclusion is that the childrens’ belief in a non-existent observer had the same affect on their moral behavior as did having an adult witness in the room. This effect is only exascerbated when one is thoroughly convinced their soul is at stake for all eternity.
      http://monobrowser.com/christianity/...ary-advantage/
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      مطالعه چهارم –

      کتابی توسط یک جرم شناس آمریکایی نوشته شده با عنوان
      More God, Less Crime
      این کتاب حاصل چندین سال مطالعه او بر زندانیان بوده است . هرچند نمیتوانستم اصل کتاب را تهیه و مطالعه کنم اما بررسی این کتاب توسط سایرین موجب شد تا بتوانم از پاره ای از مطالب کتاب استفاده کنم . در این بررسی آمده است :
      The first argument rests on the work of Byron R. Johnson, a professor at Baylor University in Waco, Texas, who compiled a survey of every study between 1944 and 2010 that measured the possible effect of religion on crime. He found 273 such studies. As he reports in "More God, Less Crime," even though their authors used different methods and assessed different groups of people, 90% of these studies found that more religiosity resulted in less crime. Only 2% found that religion produced more crime. (The remaining 8% found no relationship either way.)
      http://online.wsj.com/article/SB1000...835803026.html
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      مطالعه پنجم –

      این مطالعه که به نظرم شاهکاری در نوع خود است نه تنها به اثر خداباوری بر رفتار اخلاقی میپردازد بلکه شرایطی را نشان میدهد که خداباوری میتواند باعث افزایش یا کاهش رفتار اخلاقی باشد .این مطالعه توسط افراد فراوان و در اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است . ابتدا یک بررسی کوتاه از مطالعه را از دانشگاه بریتیش کلمبیا خدمت خوانندگان محترم نشان میدهم .
      Religion Makes People Helpful and Generous - Under Certain Conditions: UBC Researchers

      Belief in God encourages people to be helpful, honest and generous, but only under certain psychological conditions, according to University of British Columbia researchers who analyzed the past three decades of social science research.
      Religious people are more likely than the non-religious to engage in prosocial behaviour – acts that benefit others at a personal cost – when it enhances the individual’s reputation or when religious thoughts are freshly activated in the person’s mind, say UBC social psychologists Ara Norenzayan and Azim Shariff
      Their paper “The Origin and Evolution of Religious Prosociality” appears in the October 3 issue of Science Magazine.
      The two-part paper first reviews data from anthropology, sociology, psychology and economics. Norenzayan and Shariff then go on to explore how religion, by encouraging cooperation, became a factor in making possible the rise of large and stable societies made of genetically unrelated individuals.
      To date, says Norenzayan, the public debate whether religion fosters cooperation and trust has largely been driven by opinion and anecdote.
      “We wanted to look at the hard scientific evidence,” says Norenzayan, an associate professor in the Dept. of Psychology.
      The investigators found complementary results across the disciplines:

      • Empirical data within anthropology suggests there is more cooperation among religious societies than the non-religious, especially when group survival is under threat.
      • Economic experiments indicate that religiosity increases levels of trust among participants.
      • Psychology experiments show that thoughts of an omniscient, morally concerned God reduce levels of cheating and selfish behaviour.

      “This type of religiously-motivated ‘virtuous’ behaviour has likely played a vital social role throughout history,” says Shariff, a Psychology PhD student.
      http://www.publicaffairs.ubc.ca/medi...mr-08-132.html

      اما اصل مطالعه که حدود 13 صفحه است و خواندن آنرا توصیه میکنم در این آدرس وجود دارد .
      dx.doi.org/10.1080/10508619.2011.556990

      بطور خلاصه در این مطالعه نشان داده شده است که نه تنها باور به خدا و زندگی پس از مرگ موجب افزایش رفتار اخلاقی برای باورمندان میشود بلکه علت وجود برخی مطالعات هرچند اندک ( بنابر قول نویسندگان مطالعه ) که بین رفتارهای اخلاقی بیخدایان و خداباوران تفاوتی قائل نمیشنود یا اینکه حتی در برخی موارد خداباوران رفتار غیر اخلاقی بیشتری نسبت به خداباوران دارند چیست !
      آنگونه که در این مطالعه آمده است فقط باور به خدا برای تضمین به رفتار اخلاقی کافی نیست ! بلکه نوع خدایی که مورد پرستش قرار میگیرد عامل مهمی در تعیین میزان رفتار اخلاقی است . در این مطالعه گفته شده که آن سری از مطالعاتی که بیانگر عدم وجود تفاوت در رفتار اخلاقی بین بیخدایان و خداباوران بوده ملاک دیندار بودن یک فرد را فقط شرکت در مناسک مذهبی قرار داده بودند اما به این نکته توجه نکرده بودند که در آن مراسم مذهبی چه خدایی مورد تلقین و تفهیم قرار میگرفته است ! آیا آن خدا فقط و فقط آمرزنده بوده و علیرغم هر کاری پیروان خود را به بهشت میبرده یا اینکه آن خدا خدایی سختگیر بوده که برخی اعمال را مستوجب آتش جهنم میدانسته است ! این مطالعه با قاطعیت نشان میدهد که باور به خدای حسابرس و زندگی بعد از مرگ موجب کاهش شدید رفتار غیراخلاقی میشود .
      نکته جالب دیگری که در این مطالعه آمده است اینکه برای پیشگیری از رفتار غیر اخلاقی تنبیه و عقوبت از پاداش موثر تر است اما برای انجام کارهای اخلاقی (خیر ) پاداش از تهدید به عقوبت تاثیر بیتشری دارد .
      در اینجا بد نیست یک پست را که در واقع از یکی از سخنرانی های آیت الله جوادی آملی میباشد را دوباره به خوانندگان محترم یادآوری کنم .
      پست 175
      اجازه دهید من یک قدم جلوتر بروم و بگویم حتی خداباوری همراه با نظام اخلاقی هم الزام اخلاقی ایجاد نمیکند ! "
      آنچه که الزام اخلاقی ایجاد میکند علاوه بر خداباوری و وجود نظام اخلاقی , وجود قیامت است ! قیامتی که حاکم آن آگاه به نهان و آشکار بوده عادل و قوی هست !"
      حال برعهده خوانندگان محترم است که قضاوت کنند
      1-کدام اندیشه بیخدایی یا خداباوری همراه با تضمین رفتار اخلاقی است ؟!
      2-خدای معرفی شده در قرآن چگونه خدایی است ؟! فقط آمرزنده یا در عین ارحم الراحمین بودن شدید العقاب .
      ویرایش از سوی حسین : 10-07-2011 در ساعت 01:06 PM

    2. 2 کاربر برای این پست سودمند از حسین گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Mehrbod (10-07-2011),Russell (10-08-2011)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. پاسخ: 38
      واپسین پیک: 07-10-2015, 04:13 PM
    2. عشق ممنوع
      از سوی Mehrbod در تالار داستا‌ن‌هایِ اروتیک
      پاسخ: 33
      واپسین پیک: 02-22-2013, 10:03 PM
    3. موضوع یارانه ها و بنزین
      از سوی kourosh_bikhoda در تالار سیاست و اقتصاد
      پاسخ: 19
      واپسین پیک: 11-08-2010, 04:39 PM

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •