خیر، شما خودتان را در یک حلقه بسته انداختهاید که گویا زمان بیشتری برای بیرون آمدن نیاز است.
استنتاج (حتی استنتاج ریاضی) هم خود از آروین و تجربه میآید.
اما اکنون که احتمالات و پیوند آن با منطق را پذیرفتید، «منطق» به ما میگوید
که بر پایه احتمالات اینکه چیزی به نام «آفرینش» (از هیچ چیز پدید آمدن) وجود
داشته باشد کمتر از آن است که هریپاتر واقعیت داشته باشد، از همینرو نامنطقی است.
احتمال آن پوچ نیست، ولی آن اندازه پایین است که میگوییم منطقی نیست:
دقت کنید، نگفتیم آفرینش محال منطقی است، بلکه گفتیم منطقی نیست!نوشته اصلی از سوی مهربد
- اگر این را میپذیرید: پس آفرینش نیز امری نامنطقی خواهد بود.
- اگر این را نمیپذیرید: پس برای ما توضیح دهید که چگونه یک استدلال میتواند بدون هیچگونه وابستگیای به واقعیت ریخت گرفته باشد.
همچنین، شما میگویید که گزاره زیر با آروین سر و کار ندارد؟
- هیچ آدمی نمیتواند هم زنده هم مرده باشد.
روشن است که با آروین مستقیم سر و کار ندارد چرا که نمیتوانیم همچین چیزی
دیده باشیم و یا اگر دیده بودیم این گزاره را نمیآوردیم، ولی به هر روی از آروین میآید: نگریستن و ندیدن.
استدلال پیشآروینی (a priori) نیز روی آروین بناگذاری شده است، تنها دگرش آن با a posteriori در این است
که شما برای فهمیدن درست بودن یا نبودن آن (validity) نیاز به رجوع بیشتر به واقعیت بیرونی ندارید.
برای نمونه:
- همه پارسزبانها پارسی میدانند.
یک استدلال a priori است، چرا که پارسی سخن گفتن در پارسزبان بودن خود به خود هست.
خوب میخواستید از پیک نخست خودتان به جای تلخک بازی و تیکه انداختن منطقی باشید تا کمتر «فک» بزنید.
پس اکنون اگر با این سخن:
همنگر هستید، نبایستی با این سخن:نوشته اصلی از سوی مهربد
مخالف باشید، که گویا بودید؟نوشته اصلی از سوی مهربد
همینگونه بود که فرمودیم، اگر دوست داشتید یک جستار دیگر باز کنید تا گفتگوی آن را آنجا دنبال کنیم.