

آندد جان زمانیکه میگوییم جاویدان سرپوشیده به ∞- در بُردار زمان مینِماریم[1], در بیکران (∞) هم هر چیزی ∞ بار رخ داده است! اگر در تکینگی[2] داتههای[3] ماتیک بدگرند[4],
پس تنها یک گسترای[5] دیگر به آمایشهای[6] شایند[7] افزودهایم, ولی همچنان ∞ سال داریم و پس دشواریای در خوشنایش[8] آمایشها نخواهیم داشت.
+ آری به Big Bounce میخورد.
این پیوندی به آزمودن ندارد, اگر ماده «جاویدان + جُنـبان» بود, پس بیکران زمان برای خوشنایش همهیِ آمایشهای مرزمند آنهم بیکران بار داشته است.
این گیراترین بخش سخنت بود که نمیتوان براستی پاسخی به آن داد, ازلیتاد ماده هر آینه گفتیم در بُردار نایی[9] یا - هماکنون پیشرفته, ولی برای اینکه آیا ماده هرگز نابود
هم نمیشود هماکنون راهی برای درآوردنش به ذهن من نمیرسد, میتوانیم با فراهازشِ[10] آروینیک[11] بگوییم جهان همیشه بوده پس همیشه
خواهد بود, ولی میدانیم که فروهازِشِِ[12] آروینیک مانند همان «قویِ سیاه» میماند و هیچ راهی برای دلاستواری ١٠٠%ایاش نیست.
درود,
زیرا اگر جهان جاویدانه باشد به این چم[13] است که بیشمار سال برای خوشنودنِ[14] همهیِ آمایشهایِ شایند از ماده زمان داشته, پس هر چیزی که میتوانسته
تاکنون رخ دهد رخ داده و آنهم نه یکبار, که خود باز بیشمار بار!
بگوییم ما ٤ ریزه داریم و این چهار ریزه میتوانند به ٢٤ جایگشت* گوناگون بیایند:
A B C D
('A', 'B', 'C', 'D'), ('A', 'B', 'D', 'C'), ('A', 'C', 'B', 'D'), ('A', 'C', 'D', 'B'), ('A', 'D', 'B', 'C'), ('A', 'D', 'C', 'B'), ('B', 'A', 'C', 'D'), ('B', 'A', 'D', 'C'), ('B', 'C', 'A', 'D'), ('B', 'C', 'D', 'A'), ('B', 'D', 'A', 'C'), ('B', 'D', 'C', 'A'), ('C', 'A', 'B', 'D'), ('C', 'A', 'D', 'B'), ('C', 'B', 'A', 'D'), ('C', 'B', 'D', 'A'), ('C', 'D', 'A', 'B'), ('C', 'D', 'B', 'A'), ('D', 'A', 'B', 'C'), ('D', 'A', 'C', 'B'), ('D', 'B', 'A', 'C'), ('D', 'B', 'C', 'A'), ('D', 'C', 'A', 'B'), ('D', 'C', 'B', 'A')
شمار ریزگان سازنده جهان ما را نیز ده به توان سد یا یک گوگُل برآوردهاند[15], پس ما همین فرآیند بالا را برای یک گوگول باید بیانگاریم!
هرچند نکته در اینه که بگوییم جهان همیشه یکجور رخ نداده و نمیفرگردد[16] و همان «جهان ساعت کوکی» که در جُستار دیگر میگفتی نیست.
* افزودن هر گسترای[5] دیگری شمار این جایگشتها را میتواند دیوانهوار بیافزاید, بنمونه ریزگان در اِسپاش[17] میتوانند در نِهِِشهای[18] گوناگونی نسبت
به هم جای بگیرند و پس شمار آمایشهایِ[6] شایندشان بسیار بسیار بیشتر خواهد بود, ولی رویهمرفته «کرانمند (bounded)» میباشند که در برابر بیکرانی هیچ به شمار میرود.
----
1. ^ Nemâridan || نماریدن: اشاره کردن; نماره کردن To point
2. ^ tak+in{miyânvand}+eg+i{pasvand}::Takinegi || تکینگی: نقطهیِ تکین Ϣiki-En, Ϣiki-Pâ Singularity
3. ^ dât+e::Dâte || داته: قانون Law; rule
4. ^ Degarestan || دگرستن: تغییر کردن To change
5. ^ آ ب Gostarâ || گسترا: بعد; دایمنسیون www.loghatnaameh.org, Ϣiki-En Dimension
6. ^ آ ب Âmâyeš || آمایش: ترکیب Combination
7. ^ Šâyand || شایند: ممکن Ϣiki-En Possible
8. ^ xošnây+eš::Xošnâyeš || خوشنایش: راضی کردن Ϣiki-En Satisfaction
9. ^ Nâyi || نایی: -; منفی Negative
10. ^ Farâhâzeš || فراهازش: Ϣiki-En Induction
11. ^ Ârvinestan || آروینستن: تجربه کردن; آروین کردن To experience
12. ^ Foruhâzeš || فروهازش: Ϣiki-En Deduction
13. ^ Cam || چم: معنی; چرایی Ϣiki-En, MacKenzie Meaning
14. ^ Xušnudan || خوشنودن: راضی کردن To satisfy
15. ^ bar+âvardan::Barâvardan || براوردن: تخمین زدن Ϣiki-En To estimate || براوردن: برطرف کردن To fullfill | || براوردن: بالا آوردن; بربردن Dehxodâ
16. ^ far+gaštan::Fargaštan || فرگشتن: بسیار گشتن; دگرستن; فراگشتن; تکامل یافتن www.thefreedictionary.com To evolve
17. ^ Espâš || اسپاش: فضا Ϣiki-En, www.loghatnaameh.org Space
18. ^ Neheš || نهش: موقعیت; وضعیت Ϣiki-En Position
ویرایش از سوی Mehrbod : 03-28-2013 در ساعت 08:21 PM
بجای وادادن در برابر واقعیت تلخ، بهتر است آدمی بكوشد كه واقعیت را بسود خود دگرگون كند و اگر بتواند حتی یك واژه ی تازی را هم از زبان شیرین مادری خود بیرون بیندازد بهتر از این است كه بگوید چه كنم ! ناراحتم! ولی همچنان در گنداب بماند و دیگران را هم به ماندن در گنداب گول بزند!!
—مزدک بامداد
Alice(02-23-2013),undead_knight (02-23-2013)

بیشمار سال زمان داشته ، ولی چرا "باید" هر چینشی رخ داده باشد ؟
من اگر یک سکه را بیاندازم شانس رو یا پشت آمدن هردو 50درسد است ؛ شاید 10 بار انداختم و
رو آمد ، هزاربار انداختم و رو آمد ؛ چه "تضمینیست" که تا بیکرانه همواره رو نیاید ؟
---
"جهان کوکی" را تنها برای جهان خودمان گفتم ؛ جهانی که بیرون از مرز انگیزشهای مادی کنش ندارد و
"پایدار" است ، روشن است که در جهان ناپایدار دترمینیسم جایی نخواهد داشت !

بیکران مرزمند نیست و نمیشود به ته آن رسید, پس نه "نمیتواند" همیشه رو آمده باشد!
بیکران را یک مرز بسیار دوردست نیانگارید که سرانجام یکجایی میپایاند, بیکران هرگز نمیپایاند و در در نبود کرانْ دیر یا زود هر چیزی رخ میدهد (اگر که جهان کوکی نباشد).
«باید» یا بایاییِ آن در «بیکرانی»اش نهفته, اگر ما دربارهیِ بگوییم سد تریلیون سال میسخنیدیم آنگاه آری, یک گرایند بسیار
بسیار ریزی آنجا بود که سکه تنها رو آمده باشد, ولی در بیکران همه گرایندهایِ شایند* رخ میدهند, هر کدام نیز بیشمار بار.
* شایند = possible; اگر چیزی شایند بود پس باید توانایی رخ دادن داشته باشد + بیکران زمان برای رخ دادن —> بایاییِ رخداد
بجای وادادن در برابر واقعیت تلخ، بهتر است آدمی بكوشد كه واقعیت را بسود خود دگرگون كند و اگر بتواند حتی یك واژه ی تازی را هم از زبان شیرین مادری خود بیرون بیندازد بهتر از این است كه بگوید چه كنم ! ناراحتم! ولی همچنان در گنداب بماند و دیگران را هم به ماندن در گنداب گول بزند!!
—مزدک بامداد
Alice(02-23-2013),undead_knight (02-23-2013)

مشکل من سر همین مفهوم زمان هست،گفتم آیا عدم زمان رو میتونیم زمان در نطر بگیریم؟!آیا میتونیم بگیم تکینی(تسلیم، پارسیش رو استفاده میکنم:)) ) n^10 سال در جایی بوده؟!به نطر من ناشدنیه.آندد جان زمانیکه میگوییم جاویدان سرپوشیده به ∞- در بُردار زمان مینِماریم, در بیکران (∞) هم هر چیزی ∞ بار رخ داده است! اگر در تکینگی داتههای ماتیک بدگرند,
پس تنها یک گسترای دیگر به آمایشهای شایند (= possible combinations) افزودهایم, ولی همچنان ∞ سال داریم و پس دشواریای در خوشنایش (satisfaction) آمایشها نخواهیم داشت.
+ آری به Big Bounce میخورد.
در واقع من ازل و ابد رو دارای دو مقهوم میدونم،یکی زمان بی پایان و دیگری عدم زمان.زمان بی پایان چیزی هست که تو در نمونه های میگی و عدم زمان مفهومی هست که من بیشتر بهش علاقه مندم و ابهام آمیزتره:)
اگر مه جست!(بیگ بونس!؟)وجود داشته باشه بی تردید مشکلی پش نمیاد.این پیوندی به آزمودن ندارد, اگر ماده «جاویدان + جُنـبان» بود, پس بیکران زمان برای خوشنایش همهیِ آمایشهای مرزمند (محدود) آنهم بیکران بار داشته است.
اگر تکینی باشه ابهام داره،نکته در همین ابهام نهفتست، فیزیک فعلی در مورد اینکه چه اتفاقی در تکینی میافته سکوت میکنه:)میرسیم به اینکه آیا تکینی رو هیچ در نطر بگیریم یا بینهایت(شاید نیاز به بازنگری در مفاهیم هیچ و بی نهایت فیزیکی باشه).هر کدوم رو که بپذیریم نتایجی داره که فیزیک فعلی در موردشون سکوت میکنه:)
یا این حال یکی از پاسخ ها اینه که در جایی که زمان نیست(تکینی)هرچند ابدیت یا ازلیت باشه،لزومی به وجود این قانون دوم ترمودینامیک سرسخت وجود نداره:))
بلی دقیقا در مورد ازل به مراتب بیش از ابد میشه مطمئن بود ولی در مورد مفهوم این ازل هم اگر پیشتر بریم میبینیم شاید یک قوی سیاه دیگه مخفی شده باشه:)این گیراترین بخش سخنت بود که نمیتوان براستی پاسخی به آن داد, ازلیتاد ماده هر آینه گفتیم در بُردار نایی یا - هماکنون پیشرفته, ولی برای اینکه آیا ماده هرگز نابود
هم نمیشود هماکنون راهی برای درآوردنش به ذهن من نمیرسد, میتوانیم با فروهازشِ آروینیک (epistemic induction) بگوییم جهان همیشه بوده پس همیشه
خواهد بود, ولی میدانیم که فروهازِشِِ آروینیک مانند همان «قویِ سیاه» میماند و هیچ راهی برای دلاستواری ١٠٠%ایاش نیست.
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردی،اگر زمان بی نهایت باشه همه چیز باید اتفاق بیافته ولی این عدم زمان به این راحتیا فکر نکنم عقب بکشه و به این "باید"اجازه ورود بده:)درود,
زیرا اگر جهان جاویدانه باشد به این چم است که بیشمار سال برای خوشنودنِ (=satisfying) همهیِ آمایشهایِ شایند از ماده زمان داشته, پس هر چیزی که میتوانسته
تاکنون رخ دهد رخ داده و آنهم نه یکبار, که خود باز بیشمار بار!
To ravage, to slaughter, to usurp under false titles, they call empire; and where they make a desert, they call it peace
Tacitus-
Mehrbod (02-23-2013)
هماکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)