Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958
قرآن "خدایِ‌ اسلام" را مکّارترین مکّاران می‌نامد!!!
  • Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 9 از 9

    جُستار: قرآن "خدایِ‌ اسلام" را مکّارترین مکّاران می‌نامد!!!

    Threaded View

    1. #1
      نویسنده دوم
      Points: 3,744, Level: 38
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 56
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      از دروغ‌بافی و
      هوچی‌گری بیزار
      هستم.
       
      کنجکاو
       
      Jooyandeh آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2010
      نوشته ها
      205
      جُستارها
      7
      امتیازها
      3,744
      رنک
      38
      Post Thanks / Like
      سپاس
      154
      از ایشان 338 بار در 162 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      0 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)

      Cool قرآن "خدایِ‌ اسلام" را مکّارترین مکّاران می‌نامد!!!

      در قرآن، عبارتی در وصفِ ‌الله (= خدای قرآن) به‌کار رفته است که به نظر ما، برای شناختِ‌ ذاتِ حقیقی‌یِ او، بسیار روشن‌گر می‌باشد -- به این قرار:
      وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ (آل‌عمران ۵۴) (نیز، رک. الأنفال ۳۰؛ النمل ۵۰.)
      ترجمه: مکر کردند؛ ‌الله [هم] مکر کرد؛‌ الله بهترین مکر-ورزان (یا، مکّاران) می‌باشد.
      فحرالدین رازی، که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مفسّران قرآن در تاریخ اسلام به‌شمار می‌آید، در تفسیر بسیار مشهورش، به نام مفاتيح الغيب (التفسير الكبير)، ذیل آیه‌یِ ۳۰ از سوره‌یِ الأنفال، معنایِ واژه‌یِ «مَکْر» را چنین بیان نموده است:

      • «أصل المكر في اللغة، السعي بالفساد في خفية ومداجاة» که یعنی: "عملِ «مَکْر»،‌ در لغت، (همان) اقدام به فساد، به‌صورت پنهانی و با ریاکاری هست."

      امام رازی، در همان منبع،‌ ذیل آیه‌یِ ۵۴ از سوره‌یِ آل‌عمران، چنین می‌نویسد:

      • «المكر عبارة عن الاحتيال في إيصال الشر،» که یعنی: "«مَکْر» عبارتست از اقدام به فریب‌کاری و تقلّب برای به‌دست‌آوردن پلیدی و شرّ."

      البته، رازی که یک قرآن‌باور مؤمن است، در ادامه چنین می‌افزاید: «والاحتيال على الله تعالى محال فصار لفظ المكر في حقه من المتشابهات» که یعنی: "سر زدن فریب‌کاری و تقلّب از اللهْ تعالی محال است. در نتیجه، [به‌کار رفتنِ] واژه‌یِ «مَکْر»،‌ در حقّ او، از متشبهات است." می‌بینیم که حتّی برای عالم بزرگی چون رازی نیز،‌ به‌کار رفتن یک چنین صفتی برای پروردگار جهان کاملاً‌ غیرقابل‌قبول و غیرعقلانی هست. در واقع، ‌رازی تنها دلیلی که به‌نفعِ «از متشبهات» بودنِ «مَکْر» (وقتی به الله نسبت داده شده) آورده همین است که از پروردگارِ جهان سرزدن اعمالی چون مَکْر و خدعة کاملاً بعید است.

      در واژه‌نامه‌ی عربی-به-انگلیسی‌یِ بسیار معتبر Edward William Lane، مترادفِ‌ فعلِ «مَکَرَ» فعلِ «خَدَعَ» دانسته شده است. معنایی نیز که برای این واژه نوشته شده،‌ مؤیّدِ همانی است که إمام فخرالدین رازی اظهار داشته است:

      He practised deceit, guile, or circumvention; or he
      practised deceit, guile, or circunmvention, desiring to
      ,do to another a foul, an abominable, or an evil, action
      clandestinely, or without his knowing whence it
      .proceeded

      در واژه‌نامه‌یِ عربی-به-انگلیسی المورد نیز، چنین آمده است:

      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: makr2.jpg
دیدن: 123
حجم: 14.1 کیلو بایت

      جالب این‌جاست که «مَکْر» در قرآن نیز با همین معنایِ "نیرنگ" و "فریب‌کاری" آمده است و قرآن، در بسیاری از آیات، آن را از عاداتِ‌ پلیدِ کافران دانسته است (مثلاً، ‌رک. الانعام ۱۲۳و۱۲۴؛ یوسف ۱۰۲؛ النمل ۷۰). با این وجود،‌ نه‌تنها قرآن خودِ الله را نیز مکّار خوانده، بلکه
      حتّی الله را از همه‌ی این کافرانی که از آنان به بدی یاد نموده،‌ مکّارتر نامیده است (به‌طوری‌که هیچ‌یک از این کسانی که قرآن آنان را افرادی پلید دانسته، در مکر-ورزی حتّی به گردِ الله هم نمی‌رسند). در یک آیه‌یِ دیگر نیز سخن عجیبی، در این رابطه، بیان داشته شده است:
      أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللّهِ فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ (الاعراف ۹۹)
      ترجمه: آیا از مَکْر الله ایمن شدند؟ کسی از مَکْر الله ایمن نیست،‌ مگر قوم زیان‌کار!
      در هر صورت، این "خدای قرآن" (= الله) از این لحاظ بسیار شبیه به ابلیسی که در کتاب‌ِمقدس می‌یابیم،‌ به نظر می‌رسد:
      ابلیس از آغاز قاتل بود و با حقیقت نسبتی نداشت، زیرا هیچ حقیقتی در او نیست. هرگاه دروغ می‌گوید، از ذات خود می‌گوید؛ چرا‌که دروغگو و پدر همه‌یِ دروغ‌هاست. (یوحنا ۸ : ۴۴)
      ابلیس، همچنین، «‌خدایِ ‌این جهان» نامیده شده است. (رک. یوحنا ۱۲ : ۳۱؛ دوم‌قرنتیان ۴ : ۴.)

      حال، ‌در این‌جا، جای پرسش است که اگر قرآن از «مَکْر»،‌ در آیاتی، به‌شکل منفی یاد نموده است،‌ چگونه است که آن را به الله نسبت داده است؟

      در تفسير الجامع لاحكام القرآن (تألیفِ‌ قرطبی) که از "أمهات" تفاسیر اسلامی بر قرآن به‌شمار می‌آید، ‌ذیل
      آیه‌یِ ۵۴ از سوره‌یِ آل‌عمران، حدیثی از پیامبر اسلام روایت شده که پاسخ این پرسش را مشخّص می‌کند -- به این قرار:

      • وكان عليه السلام يقول في دعائه: "اللهم ٱمكر لي ولا تمكر عليّ" وقد ذكرناه في الكتاب الأسنى في شرح أسماء الله الحسنى.
        .
        ترجمه: [پیامبر] علیه السلام، در هنگام دعا،‌ می‌گفت: «ای خدا! برایِ‌ من مَکْر کن؛‌ و برضد من،‌ مکر نکن.» و در الكتاب الأسنى، در شرح نام‌های الله، [‌عبارتِ‌ «بهترین مکّاران»] یکی از نام‌های نیکوی الله است.

      می‌بینیم که بر طبق این نظر،‌ «مَکْر» (= نیرنگ، خدعة و فریب‌کاری)، اگر به نفع اسلام یا حکومتِ‌ اسلامی باشد و برای این‌ها صورت گیرد،‌ از دیدگاهِ ‌شرع اسلام، عملی نیکو است. در واقع، ‌در شرع اسلام، نیرنگ کردن و خدعة-ورزی تنها زمانی عملی ناپسند به‌شمار می‌آید که به ضرر اسلام یا حکومت اسلامی، یا برعلیه آن‌ها، به‌کار گرفته شود.

      آنچه مقدّس است، به سگان مدهید و مرواریدهای خود را پیش خوکان میندازید، مبادا آن‌ها را پایمال کنند و برگردند و شما را بِدَرند. (متی ۷ : ۶)

      فرزندان این عصر در مناسبات خود با هم‌عصران خویش از فرزندان نور عاقل‌ترند. (لوقا ۱۶ : ۹)

      (ترجمه‌یِ هزاره‌یِ نو)
      وب‌لاگِ من: پژوهش‌های شاه‌پور برنابا جوینده

    2. 5 کاربر برای این پست سودمند از Jooyandeh گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Russell (11-23-2010),solo (08-14-2016),sonixax (11-09-2010),sourena67 (11-23-2010),Theodor Herzl (11-10-2010)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. پاسخ: 92
      واپسین پیک: 09-16-2012, 06:08 PM
    2. پاسخ: 31
      واپسین پیک: 08-14-2012, 08:37 PM
    3. "قالب" یک جاذبه ی دیگر است (دیدگاهتون رو بگید)
      از سوی bilbilak در تالار انتقاد‌ها، پیشنهادها، دشوار‌ی‌های کاربری
      پاسخ: 8
      واپسین پیک: 08-08-2012, 03:07 AM
    4. پاسخ: 8
      واپسین پیک: 04-28-2012, 10:30 PM
    5. زباله دانی اختصاصی تالار "گفتگوی آزاد"
      از سوی kourosh_bikhoda در تالار آشغالدانی
      پاسخ: 5
      واپسین پیک: 11-12-2010, 04:06 PM

    کلیدواژگان این جُستار

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •