• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 5 از 5

    جُستار: اثبات وجود خدا بوسیله برهان خواجه نصیر الدین طوسی رحمة الله علیه

    Threaded View

    1. #3
      شناس
      Points: 2,634, Level: 31
      Level completed: 23%, Points required for next Level: 116
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      ابن سینا آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Jul 2014
      ماندگاه
      ایران
      نوشته ها
      53
      جُستارها
      7
      امتیازها
      2,634
      رنک
      31
      Post Thanks / Like
      سپاس
      0
      از ایشان 46 بار در 34 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      0 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      بسم الله الرحمن الرحیم
      با سلام و صلوات بر حضرت نبی و آل پاک ایشان.
      پیرامون شبهات مربوط به این موضوع می توانید به کتاب «مدخل مسائل جدید در کلام» نوشته آیت الله سبحانی رجوع کنید(اسم کتاب تقریبا همین بود).اما در مورد تعریف ممکن و واجب.این تقریری که بنده عرض کردم از برهان مرحوم خواجه نصیر رضوان الله تعالی علیه از جای دیگری بود و گویا برهان خواجه به شکل دیگری است.علی ای حال،در تعریف ممکن و واجب ماهیت اشیاء در نظر گرفته میشود.مثلا در نظر بگیرید «زید» دارای ماهیت است یعنی «چیستی».حال من می پرسم زید چیست؟ می گوئیم او انسان است لذا مهیت او انسان است.حال میگوئیم برای مهیت او وجود ضروری است یا نه؟ یعنی نسبت او به وجود و عدم یکسان است(امکان) یا نه همیشه وجود برای او ضروری است؟ به راحتی می یابیم که برای مهیت او وجود ممکن است یعنی برای او عدم هم ممکن است .این می شود ممکن.البته در ابتدای بحث میگوئیم واجب چیزی است که برای ذاتش،وجود ضروری است ولی بعدا که پیش می رویم می بینیم او مهیت به معنای چیستی ندارد.البته مهیت به معنای دیگر دارد اما آنچه برای ممکنات میگوئیم دیگر برای او نیست.
      اما فعال نبودن بنده در اینجا وجهی دارد که آقایان گوشی برای شنیدن ندارند«صم بکم فهم لا یرجعون» «صم بکم فهم لا یعقلون»
      والسلام علی من اتبع الهدی

    2. یک کاربر برای این پست سودمند از ابن سینا گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      سارا (08-27-2015)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. موسیقی
      از سوی Russell در تالار موسیقی و سینما
      پاسخ: 75
      واپسین پیک: 07-24-2014, 07:11 PM
    2. اثبات وجود معاد به وسیله برهان عدالت
      از سوی ahlobit در تالار دین
      پاسخ: 17
      واپسین پیک: 07-09-2013, 12:14 AM
    3. موسیقی کلاسیک و اپرا
      از سوی Nocturne در تالار موسیقی و سینما
      پاسخ: 7
      واپسین پیک: 11-25-2012, 06:08 PM
    4. افسانه ای بنام موسی
      از سوی viviyan در تالار دین
      پاسخ: 10
      واپسین پیک: 10-06-2012, 11:07 PM
    5. امام موسی صدر
      از سوی Kaveh در تالار تاریخ، فرهنگ، همبود
      پاسخ: 18
      واپسین پیک: 09-14-2012, 07:45 AM

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •