• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 10 از 59

    جُستار: پرسشنامه دین شناسی

    Threaded View

    1. #10
      سرنویسنده سوم
      Points: 51,229, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      بدون وضعیت
       
      ریلکس
       
      مزدك بامداد آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Nov 2010
      ماندگاه
      هندوستان
      نوشته ها
      2,394
      جُستارها
      4
      امتیازها
      51,229
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,264
      از ایشان 5,538 بار در 2,053 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      40 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی کوشا نمایش پست ها
      خلاصه و نتیجه‏
      از مجموع آنچه در این بخش درباره اعمال نیك و بد مردم مسلمان و مردم غیر مسلمان گفته شد نتایج زیر بدست آمد:

      1. هر یك از سعادت و شقاوت، درجات و مراتبى دارد؛ نه اهل سعادت در یك درجه و مرتبه‏اند و نه اهل شقاوت. این مراتب و تفاوتها، درباره اهل بهشت به عنوان «درجات» و درباره اهل جهنم به عنوان «دركات» تعبیر مى‏شود.

      2. چنین نیست كه همه اهل بهشت از اول به بهشت بروند؛ همچنان كه همه اهل جهنم «خالد» نیستند؛ یعنى براى همیشه در جهنم باقى نمى‏مانند. بسیارى از بهشتیان آنگاه به بهشت خواهند رفت كه دورانهاى بسیار سختى از عذاب در برزخ یا آخرت تحمل كنند. یك نفر مسلمان و شیعه باید بداند كه فرضاً ایمان سالمى با خود ببرد، اگر خداى ناخواسته در دنیا مرتكب فسقها و فجورها و ظلمها و جنایتها بشود مراحل بسیار سختى را در پیش دارد و بعضى از گناهان، خطر بالاترى دارد و احیاناً موجب خلود در آتش است.

      3. افرادى كه به خدا و آخرت ایمان ندارند، طبعاً هیچ عملى را به منظور بالا رفتن به سوى خدا انجام نمى‏دهند، و چون به این منظور انجام نمى‏دهند قهراً سیر و سلوكى از آنها به سوى خدا و عالم آخرت صورت نمى‏گیرد؛ پس طبعاً آنها به سوى خدا و ملكوت خدا بالا نمى‏روند و به بهشت نمى‏رسند؛ یعنى به مقصدى كه به سوى آن نرفته‏اند، به حكم آنكه نرفته‏اند، نمى‏رسند.

      4. افرادى كه به خدا و آخرت ایمان دارند و اعمالى با انگیزه تقرّب به خدا انجام مى‏دهند و دركار خود خلوص نیّت دارند، عمل آنها مقبول درگاه الهى است و استحقاق پاداش و بهشت مى‏یابند اعمّ از آنكه مسلمان باشند یا غیر مسلمان.

      5. غیر مسلمانانى كه به خدا و آخرت ایمان دارند و عمل خیر به قصد تقرّب به خداوند انجام مى‏دهند، به موجب اینكه از نعمت اسلام بى‏بهره‏اند طبعاً از مزایاى استفاده از این برنامه الهى محروم مى‏مانند؛ از اعمال خیر آنها آن اندازه مقبول است كه با برنامه الهى اسلام منطبق است؛ مانند انواع احسانها و خدمتها به خلق خدا. اما عبادات مجعوله كه اساسى ندارد طبعا نامقبول است و یك سلسله محرومیّتها كه از دستنارسى به برنامه كامل ناشى مى‏شود شامل حال آنها مى‏گردد.

      6. عمل خیر مقبول، اعمّ از آنكه از مسلمان صادر شود یا از غیر مسلمان، یك سلسله آفتها دارد كه ممكن است بعد عارض شود و آن را فاسد نماید. در رأس همه آن آفتها، جحود و عناد و كافر ماجرایى است. علیهذا اگر افرادى غیر مسلمان اعمال خیر فراوانى به قصد تقرّب به خدا انجام دهند، اما وقتى كه حقایق اسلام بر آنها عرضه گردد تعصب و عناد بورزند و انصاف و حقیقت‏جویى را كنار بگذارند، تمام آن اعمال خیر هبا و هدر است كرماد اشتدّت به الرّیح فى یوم عاصف .

      7. مسلمانان و سایر اهل توحید واقعى اگر مرتكب فسق و فجور شوند و به برنامه عملى الهى خیانت كنند مستحقّ عذابهاى طولانى در برزخ و قیامت خواهند بود و احیاناً به واسطه بعضى از گناهان، مانند قتل مؤمن بیگناه عمداً، براى ابد در عذاب باقى خواهند ماند.

      8. اعمال خیر افرادى كه به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیاناً براى خدا شریك قائلند موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آنها خواهد بود.
      9. سعادت و شقاوت تابع شرایط واقعى و تكوینى است نه شرایط قراردادى.

      10. آیات و روایاتى كه دلالت مى‏كند خداوند عمل صالح و خیر را قبول مى‏فرماید تنها ناظر به حسن فعلى اعمال نیست؛ از نظر اسلام، عمل، آنگاه خیر و صالح محسوب مى‏گردد كه از دو جهت حسن داشته باشد: جهت فعلى و جهت فاعلى.

      11. آیات و روایاتى كه دلالت مى‏كند اعمال منكران نبوّت یا امامت مقبول نیست، ناظر به آن است كه آن انكارها از روى عناد و لجاج و تعصب باشد؛ اما انكارهایى كه صرفاً عدم اعتراف است و منشأ عدم اعتراف هم قصور است نه تقصیر، مورد نظر آیات و روایات نیست. این گونه منكران از نظر قرآن كریم، مستضعف و مرجون لامر اللّه به شمار مى‏روند.

      12. به نظر حكماء اسلام از قبیل بو على و صدر المتألّهین، اكثریّت مردمى كه به حقیقت اعتراف ندارند قاصرند نه مقصّر؛ چنین اشخاصى اگر خداشناس نباشند معذّب نخواهند بود- هر چند به بهشت هم نخواهند رفت- و اگر خداشناس باشند و به معاد اعتقاد داشته باشند و عملى خالص قربة الى اللّه انجام دهند پاداش نیك عمل خویش را خواهند گرفت. تنها كسانى به شقاوت كشیده مى‏شوند كه مقصّر باشند نه قاصر.
      برای اینها بنمایه ی قرانی یا رفتار محمد بیاورید.

      ویرایش از سوی مزدك بامداد : 12-09-2013 در ساعت 08:43 PM
      خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
      خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
      چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
      بــه دانــش روان را هــمی پــرورد

    2. 2 کاربر برای این پست سودمند از مزدك بامداد گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (12-09-2013),sonixax (12-09-2013)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. پاسخ: 72
      واپسین پیک: 10-26-2013, 02:02 PM
    2. پاسخ: 18
      واپسین پیک: 10-04-2013, 10:14 PM

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •